מוצרים לסביבה ביתית נגישה ובטוחה

מוצרים לסביבה ביתית נגישה ובטוחהאחד היתרונות הברורים העומדים לצדן של מסגרות הדיור המוגן בא לידי ביטוי בכך שסביבת המחיה של הקשישים המתגוררים במסגרות אלו מותאמת לצרכים הספציפיים של בני גיל הזהב. לעומת זאת, הדירות הסטנדרטיות בדרך כלל פחות נגישות עבור קשישים.

החדשות הטובות הן שכיום ניתן תוך השקעה מינימאלית של כסף ואנרגיה, להנגיש כל דירה באשר היא לקשישים ולהגביר בקלות רבה את רמת הבטיחות האישית ואת רמת הנוחות. במאמר שלפניכם נפרט אודות מספר מוצרים חשובים לבית נגיש ומותאם על קצה המזלג.

מעקה

מעקה הוא אחד האלמנטים הבסיסיים ביותר שיש להתקין בדירתו של קשיש המעוניין להמשיך ולהתגורר בה חרף ההידרדרות במצבו הבריאותי. המעקה מתאים בעיקר עבור קשישים המסוגלים עדיין להתקלח באופן עצמאי או לשבת ולקום מהאסלה ללא סיוע של אדם נוסף, שבכל זאת זקוקים למעט תמיכה. המעקה מאפשר לקשיש לעשות שימוש בשרירי הידיים ולהישען על אלמנט יציב מסוים המקובע לקיר על מנת שלא ליפול.

האזורים בהם ניתן ואף רצוי להתקין מעקה הם בחדר הרחצה, במקלחת, באמבטיה, סמוך לאסלה, סמוך למיטתו של הקשיש ועוד. חשוב ביותר שאת ההתקנה יבצע איש מקצוע על מנת למנוע התקנה לא מקצועית של מעקה רופף שעלול לקרוס תחת כובד משקלו של הקשיש.

מיטה רפואית

המיטה הרפואית מצוידת במנגנונים מכניים וחשמליים המאפשרים לקשיש או לסובל ממוגבלויות שונות לעבור ממצב שכיבה למצב ישיבה בקלות. הדגמים השונים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: מיטות חשמליות ומיטות הידראוליות. המיטות החשמליות מתאימות יותר עבור קשישים המסוגלים לעבור בכוחות עצמם עם סיוע קל ממצב שכיבה לישיבה ולעבור מהמיטה לכיסא הגלגלים למשל ואילו הדגמים ההידראוליים מתאימים עבור קשישים הזקוקים לכוח עזר באופן קבוע.

זחליל (מעלה מדרגות ממונע)

קשישים המרותקים לכיסא גלגלים המתגוררים בדירה עם מדרגות, יצטרכו לדאוג להתקנה של זחליל. הזחליל הוא אביזר המתחבר לכיסא הגלגלים, המאפשר לעלות ולרדת במדרגות. מדובר על מעין מעלית קלה מאוד לתפעול, הניתנת להתקנה בכל גרם מדרגות. יש לציין כי אם נמצא שהקשיש עומד בקריטריונים מסוימים, הרי שבאפשרותו לקבל ממשרד הבריאות מימון בשיעור של תשעים עד מאה אחוז מעלות הזחליל.

מנופים ביתיים

המנוף הביתי מאפשר להעביר את הקשיש מכיסא הגלגלים למיטה או לספה, לאמבטיה ועוד. ישנם מנופים נייחים הממוקמים למשל בחדר הרחצה או ליד המיטה וכן ישנם מנועים ניידים שניתנים להעברה בין חדרי הבית. בדומה למיטות הרפואיות, ישנם מנופים המופעלים באמצעות חשמל בעוד שאחרים באמצעות מערכות הידראוליות.

הרחבת המשקופים

על מנת שהקשיש יוכל לנוע בחופשיות ברחבי דירתו כשהוא מרותק לכיסא הגלגלים, ברוב המקרים יהיה צורך להרחיב את הדלתות. לצורך כך יש להסיר את המשקופים, להרחיב את הפתחים של החדרים ולהתקין משקופים חדשים ודלתות חדשות ורחבות יותר כמובן.

החלפת הברזים

קשישים הסובלים מחולשה בשרירי הידיים ומירידה בקואורדינציה, יוכלו להפיק תועלת רבה מהחלפת הברזים לברזי אינטרפוץ, המופעלים בקלות רבה על ידי הרמת והורדת ידית. כמו כן, ניתן כיום להתקין ברזים המצוידים בחיישנים רגישים, המזהים את תנועות הידיים של העושים בהם שימוש ומופעלים בהתאם לצורך.

הנמכת המפסקים

המפסקים הסטנדרטיים ממוקמים בגובה המתאים עבור אדם מבוגר העומד מולם ולכן אדם היושב בכיסא גלגלים לא יוכל להגיע אליהם בנוחות. בהתאם לכך, אם הקשיש החל להשתמש בכיסא גלגלים וחרף זאת מעוניין להמשיך לגור בדירתו, עליו לדאוג לשינוי המיקום של המפסקים בכל רחבי הדירה. בהקשר זה יש לציין כי ישנם אלמנטים נוספים שמומלץ למקם נמוך יותר כמו למשל מראות.

ראו גם:
בניית רמפה ושינויי בנייה בבית משותף לשם התאמה לבעלי מוגבלויות

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715459

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר