עיצוב ותכנון הבית בהתאמה לשינויי תפקוד הקשיש

עיצוב ותכנון מחדש של הבית בהתאמה לשינויי תפקוד בגיל הזהבתכנון והתאמה מחדש של הבית, של החדרים השונים, יכולה לשפר לאין ערוך את מצבם של קשישים. לא מדובר אך ורק בקשישים שסובלים מירידה ניכרת ביכולת התפקוד, אם כי רבים מהשינויים נדרשים גם לכך.

ניתן לבצע שינויים חשובים שניתן להפחתה משמעותית של הסיכון לנפילות ולפציעות. זאת ועוד, עבור זכאים, למשל בהתאם לקריטריונים סוציאליים, ניתן לקבל סיוע במימון חלק מהשינויים וההתאמות הנדרשים.

מומלץ לבחון את נושא ההתאמות של הבית בהתאם למצב הבריאותי והגופני של כל קשיש וקשיש אך להלן נכיר באופן כללי התאמות מקובלות ונפוצות.

מעלון מחוץ או בתוך הדירה

במידה ומדובר בקשיש בעל מגבלת ניידות ברורה,  במידה ויש צורך בהליכון או כיסא גלגלים, מעלון עשוי להיות חיוני. התקנה של מעלון עשויה להתברר כחשובה ביותר למשל כשמדובר בקשיש שבביתו יש מדרגות ואשר מפאת חולשה גופנית או חשש לחוות נפילה, מומלץ לו להימנע מעליה או ירידה בהן.

מעלון הוא מעלית קטנה שניתן להתקין גם בתוך הבית וגם מחוצה לו. מעלונים יכולים להיות מותקנים לצד גרם מדרגות קטן או כמעין מעלית למעבר בין כמה קומות. דגמים מסוימים של מעלונים יכולים להתאים לשימוש של אדם יחיד ויש גם מעלונים שמתאימים לקשישים המשתמשים בכיסא גלגלים (מעלונים רחבים יחסית).

במידה והקשיש נעזר במטפל, ניתן להתקין מעלונים המתאימים גם לשני אנשים. התקנת פתרון מסוג זה תתאים מאוד למשל בבתים או דירות בעלי יותר ממפלס אחד ולעיתים גם בבתים משותפים שבהם אין ולא ניתן להתקין מעלית רגילה.

תכנון מעקות ומאחזים ברחבי הבית

סכנה ממשית שעומדת בפני קשישים הינה נפילה מהמיטה. עבור קשישים, במיוחד כאלה שמצבם הגופני ירוד, נפילה כזאת יכולה להסתיים בשבירת עצם הירך, בפגיעה כגון זעזוע מוח וכן בפגיעות מסוגים אחרים. הפתרון הפשוט – התקנת מעקות או משענות בצידי המיטה.

ניתן לכוון בקלות את המעקה או לקפל אותו כך שהיציאה מהמיטה תהיה קלה. פתרון נוסף שניתן לשקול הינו התקנת מאחז יד, לצד המעקה או ללא קשר אליו. מאחז יד יכול לאפשר קימה קלה מהמיטה, גם לקשישים הסובלים מחולשה גופנית, נכות וכדומה.

בנוסף, ניתן להתקין ברחבי הבית, בנקודות מפתח, מאחזי יד, המאפשרים קימה וישיבה קלים, נוחים יותר ובעיקר – בטוחים יותר. מאחזים חשובים ביותר למשל בחדר השירותים, בחדר הרחצה.

הרחבת מעברים נדרשת

לא תמיד הבית או הדירה שבה מתגורר הקשיש הינה בעלת מעברים רחבים דיים לצורך מעבר קל ונוח של הליכון או כיסא גלגלים. במידה ואכן הקשיש סובל ממגבלה בניידות והוא זקוק להליכון לצורך הליכה בטוחה או שהוא מרותק לכיסא הגלגלים, יתכן ולא יהיה מנוס מביצוע שיפוץ ניכר לצורך התאמת הדירה.

במסגרת שיפוץ נרחב כדאי להרחיב אזורי מפתח כגון כניסה לחדרים, התקנת דלתות רחבות, שיפור הגישה לחדר הרחצה ולחדר השירותים. במידה וישנן מדרגות בכניסה לדירה או בתוכה, ניתן להתקין רמפה שמאפשרת מעבר של כיסא גלגלים.

סיוע בהנגשת הבית

כדאי לדעת שלא כל קבלן שיפוצים בקיא בתכנון נגישות הבית ועיצובו לצרכים של האוכלוסייה המבוגרת. חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע בעלי ניסיון בתחום זה ולעתים יהיה דרוש מהלך של תכנון תכנית אדריכלית מורכבת, על מנת שהתוצאות תהיינה הטובות ביותר.

ניתן לקבל מידע בנושא זה גם מארגונים או גופים המתמחים בטיפול בקשישים ובאנשים סיעודיים. נוסיף כי ישנה אפשרות לפנות למשרד הבריאות או לקופות החולים, בכדי לברר אודות האפשרות לקבל סיוע כספי בעיצוב הבית והנגשה. וועדה בשיתוף משרד השיכון ומשרד הבריאות היא המוסמכת לבחון ולאשר בקשות מסוג זה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715459

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר